پایتون

در این مقاله قصد داریم شما را با طراحی سایت با پایتون آشنا کنیم. بنابراین تا آخر این مقاله آرتین وب را همراهی کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون

به بیان فنی، «پایتون» (Python) یک زبان برنامه‌نویسی «شی‌گرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) با «معناشناسی» (Semantic) پویای یکپارچه شده برای وب و ساخت و توسعه «نرم‌افزارهای کاربردی» (Application software) است. این زبان برنامه‌نویسی در زمینه «توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی» (Rapid Application Development) دارای جذابیت بالایی محسوب می‌شود زیرا دارای «انواع پویا» (Dynamic Types) و «انقیاددهنده پویا» (Dynamic Binding) است.

مزیت استفاده از پایتون

یکی از قابل توجه‌ترین مزایای زبان برنامه نویسی پایتون آن است که «کتابخانه» (Library) و «مفسر استاندارد» (Standard Interpreter) آن، هم به صورت «دودویی» (binary) و هم «منبع» (source) به رایگان در دسترس همگان قرار دارند. در پایتون هیچ انحصاری وجود ندارد، زیرا همه ابزارهای لازم برای آن در کلیه «پلتفرم‌های اصلی» (Main Platforms) موجود هستند. بنابراین، پایتون برای توسعه‌دهندگانی که نمی‌خواهند دغدغه هزینه‌های بالای توسعه را داشته باشند گزینه‌ای جذاب به شمار می‌آید.

مزیت دیگر آن مناسب بودن برای مبتدی هاست زیرا ساده است و نحو انعطاف‌پذیری دارد. با زبان برنامه نویسی پایتون، می‌توان به سرعت و سادگی برنامه‌های قابل استفاده‌ای ساخت. احساس دستاورد داشتن سریع فاکتور بسیار مهمی در یادگیری برنامه‌نویسی است.

فریم ورک چیست؟

فریم ورک در اصطلاح به چارچوب نرم‌افزاری گفته می‌شود. یک فریم‌ورک مجموعه‌ای از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و احتمالا مجموعه‌ای از قوانین برای برنامه‌نویسی است.
برای مثال چارچوب «دات نت فریم ورک» محصولی از شرکت مایکروسافت است که حاوی هزاران کتابخانه‌ی کوچک به همراه قواعد و ابزارهایی برای توسعه‌ی برنامه‌های مختلف در آن است.
یک چارچوب یا فریم‌ورک به برنامه‌نویسان کمک می‌کند کدهای کمتری بنویسند و در زمان کمتری به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا کنند. در چارچوب دات‌نت و فریم‌ورک مشابه آن، ماشین مجازی جاوا، این امکان وجود دارد که برنامه‌ی نوشته شده، روی سیستم‌عامل‌های گوناگون به صورت یکسان عمل کند.

جنگو

جنگو چیست؟

«جنگو» (Django) یک چارچوب برنامه‌های کاربردی وب متن باز نوشته شده به زبان برنامه نویسی پایتون است. این چارچوب چیزی بیش از یک مجموعه از ماژول‌ها که توسعه را آسان‌تر می‌کنند نیست. این ماژول‌ها با هم گروه‌بندی شده‌اند و به کاربر امکان ساخت برنامه‌های کاربردی یا وب‌سایت‌ها را از یک منبع موجود به جای نوشتن آن‌ها از پایه می‌دهند.

سایت رسمی پروژه پایتون (+)، جنگو چنین معرفی می‌کند: «چارچوب وب پایتون سطح بالا که توسعه سریع، تمیز و طراحی عمل‌گرا را امکان‌پذیر می‌سازد. این چارچوب توسط توسعه‌دهندگان با تجربه ساخته شده و به حل بسیاری از مشکلات توسعه وب کمک می‌کند، بنابراین کاربر می‌تواند برنامه خود را بدون نیاز به اختراع چرخ بسازد. این چارچوب رایگان و متن‌باز است».

مزایای استفاده از پایتون در طراحی سایت

  • سهولت در تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس بزرگ درطراحی سایت
    • امکان کنترل هویت کاربران هنگام توسعه ی طراحی سایت
    • افزایش امنیت و سرعت در طراحی سایت
    • امکان ایجاد پنل مدیریتی یکپارچه در طراحی سایت
    • امکان تولید سامانه های جدید در طراحی سایت
    • امکان طراحی سایت بر اساس خواسته های کارفرما

سایتهایی که با پایتون ساخته شده اند

پایتون یکی از زبان‌های بسیار پرکاربردی می‌باشد که باعث پیشرفت بسیاری از شرکت‌ها همچنین زبان‌های برنامه‌نویسی شده است.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای نوشتن برنامه خود از این زبان استفاده کرده‌اند شرکت‌هایی مانند گوگل (Google) یوتوب (YouTube) فیسبوک (Facebook) اینستاگرام (Instagram) موزیلا (Mozilla) و بسیاری از شرکت‌های دیگر می‌توان نام برد.

نتیجه گیری

پایتون زبان برنامه نویسی بسیار ساده ای بوده و قواعد نوشتاری آن بسیار به زبان انگلیسی شباهت دارد.
این سادگی در عین قدرت بالای پایتون آن را به یک ابزار مناسب برای عملی کردن پروژه ها و همچنین طراحی سایت بدل کرده است.
همین موضوع موجب می‌شود هرکسی که وارد بخش طراحی سایت شما بشود به راحتی این کدها را فرا گرفته و تغییرات مورد نظر شما را بر آن اعمال کند.

این مزایای فوق العاده، هزینه نگهداری و طراحی سایت با پایتون را نسبت به مابقی سیستم های مدیریت محتوا و زبان های برنامه نویسی کمی بیشتر کرده است.
پس به شما توصیه می‌شود اگر ایده و طرح بزرگی دارید یا برنامه بلند مدتی برای وبسایت خود در نظر دارد از آن استفاده کنید.