تاریخچه تکنولوژی

پارینه سنگی ( ۵/۲ میلیون تا ۱۰ هزار سال پیش)

استفاده از ابزار توسط انسان های اولیه اغلب بخشی از فرآیند کشف و تکامل بود. انسان همیشه به دنبال تکنولوژی بوده است.
انسان های اولیه از گونه های هومینید(انسانیان) دو پایی که به دنبال غذا می گشتند و جرم مغزیشان معادل یک سوم مغز انسان های مدرن است، تکامل پیدا کردند.
استفاده از ابزار برای بیشتر تاریخ انسان های اولیه بدون تغییر باقی ماند. حدودا ۵۰ هزار سال پیش، استفاده از ابزار و مجموعه رفتار های پیچیده( مدرنیته رفتاری) ظاهر شدند که به عقیده بسیاری از باستان شناسان به ظهور یک زبان کاملا مدرن نیز مرتبط است.

کنترل آتش توسط انسانهای اولیه

کشف و بهره‌برداری از آتش، یک منبع انرژی ساده با بسیاری از کاربردهای عمیق، نقطه عطفی در پیشرفت تکنولوژیک بشر بود.
تاریخ دقیق کشف آن معلوم نیست شواهدی از استخوان‌های سوختگی حیوانات در گهواره بشر، نشان می‌دهد که اهلی شدن آتش‌سوزی قبل از ۱ م، اجماع علمی نشان می‌دهد که هومو ارکتوس، آتش بین ۵۰۰ تا ۴۰۰ کیلو را کنترل کرده‌است.
آتش‌سوزی با چوب و زغال چوب باعث شد که انسانهای اولیه غذای خود را برای افزایش قابلیت هضم آن، افزایش ارزش مواد مغذی و افزایش تعداد غذاهایی که می‌توانند خورده شوند، آماده کردند.

لباس و سرپناه انسان‌های اولیه

سایر پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در دوران پالئولیت ساخته شد، لباس و پناهگاه بودند؛ پذیرش هر دو تکنولوژی دقیقاً مشخص نیست.
اما آنها یک کلید پیشرفت بشریت بودند. همان‌طور که دوران پالئولیتی پیشرفت می‌کرد، مسکن پیچیده‌تر و پیچیده‌تر شد. در اوایل سال ۳۸۰ ق، انسان‌ها خانه‌های موقت را ساختند.
لباس، که از خز و پنهان حیوانات شکار شده اقتباس شده بود، به بشریت کمک کرد تا مناطق سردتر را گسترش دهد؛ انسان‌ها از ۲۰۰ ق.م. به قاره‌های دیگر مانند اوراسیا مهاجرت کردند.

فناوری اطلاعات در ایران

در ایران همیشه بحث بر سر متولی اصلی فناوری اطلاعات وجود داشت تا با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال ۱۳۸۲ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهمتر از آن ایجاد معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، خود را متولی اصلی فناوری اطلاعات در کشور مطرح ساخت.

از این سال به بعد توسعه همه‌جانبه‌ای در این وزارتخانه صورت گرفت تا شرکتها و مراکز متعددی زیر مجموعه آن تشکل یافتند و هر یک از آنها با توانمندیها و فعالیتهای بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخش‌های پست و مخابرات شدند.

معاونت فناوری اطلاعات به منظور تدوین راهبردها، سیاستها، برنامه‌های بلند مدت و اهداف کیفی و کمی بخش توسعه فناوری اطلاعات و ارائه آن به شورای عالی فناوری اطلاعات معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد؛ و کم‌کم سازمانهایی مثل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت نیز در این رابطه شکل گرفتند.

آینده تکنواوژی

کارشناسان فعال در حوزه فناوری به تازگی با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده‌اند که اینترنت ۵G شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا، خودروهای خودران و برقی و در آخر ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، آینده جهان را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

با توجه به آنکه در دنیای تکنولوژی کشف شده است، می‌توان به وضوح دریافت که سرعت پیشرفت و تغییرات در این حوزه بسیار بیشتر حد تصور است؛ بنابراین بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری برآورد کرده‌اند که پنج تکنولوژی، آینده جهان و شهروندان کشورهای مختلف را با تغییر و تحولات عظیم و قابل توجهی روبرو خواهد کرد که توسعه و برقراری اینترنت ۵G، فناوری خودروهای خودران و برقی دوستدار محیط زیست، شهرهای هوشمند و ربات ها و اینترنت اشیا (IoT) و در آخر ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت‌کوین از آنها هستند.

روند هوشمندسازی شهرهای جهان در یکی دو سال گذشته سرعت بسیار زیادی گرفته است، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم در کشورهای پیشرفته هم‌اکنون نیمی از این راه را طی کرده و رفته‌اند.

در حقیقت، اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند دو واژه به‌هم وابسته‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد، چرا که امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری قابل انجام خواهد بود، محقق کنند و در این راستا نیز غول‌های تکنولوژی با همکاری شرکت‌های مخابراتی بزرگ در جهان با اختصاص سرمایه‌گذاری‌های کلان از برنامه‌های خود برای توسعه شهرهای هوشمند در طی یک دهه آینده سخن گفته‌اند.
کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تکنولوژی و فناوری‌های نوینی که اخیرا مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفته است، آینده و سرنوشت شهروندان جهان را تغییر خواهد داد.